NAŠE IDENTITA
budování komunitní školy
CENA
- Soukromá škola zřízena spolkem v rejstříku MŠMT.
- Ve skupině jsou přítomni 2 průvodci.
- Obvyklé školné 5000-6000,- měsíčně.
- Hledáme dostupné řešení za polovinu 2500-3000,- měsíčně.
PŘÍRODA
- ½ času v přírodě, na výletě, exkurze.
- Děti se učí přirozeně, v pohybu, v reálném prostředí, vlastní činností.
- Reakce na současný stav:
- nadužívání technologií dětmi,
- u dětí dlouhodobě absence zážitků v přírodě a z vlastního objevování.
- Hledáme hygienicky vyhovující místo přímo v přírodě:
- zpočátku pro výuku v rámci výletu 2 dny v týdnu,
- do budoucna pro celotýdenní výuku.
- Děti se prakticky a zároveň vědomě učí zdravému životnímu stylu:
- konzumují zde pestrou, zdravou stravu bez cukru a dostatek vody,
- učí se v pohybu. Jsou na vzduchu a slunečním svitu,
- mají potřebný odpočinek i práci, rozvíjí svou mysl a vzájemnou důvěru.
SPOLEČNÁ PRÁCE
- Děti se učí ve věkově smíšené skupině.
- Děti potřebují praktické dovednosti a fyzickou práci na pozemku při budování a údržbě společného místa.
- Děti se učí výrobou vlastních pomůcek, realizací svých projektů.
- Pro starší děti možnost ekonomických projektů, např. nákup - příprava - prodej svačiny ostatním, pěstování bylin - prodej jejich produktů, chov slepic - prodej vajec.
- Nabízíme prožitek práce, která je-li ve skupině s pocitem sounáležitosti, je vnímána jako příjemná, to vyžaduje také osobní příklad a sezónní zapojení celých rodin.
NABÍDKA ODBORNOSTÍ
- Oslovujeme lektory, kteří mají rádi svou profesi a chtějí své dovednosti předávat dál.
- Tuto spolupráci již realizujeme v rámci kroužků v našem Komunitním prostoru Malina.
- Podněcujeme tak přirozenou motivaci a vnitřní zájem. Děti mohou objevit své povolání (doslova). Mají možnost vybrat si z nabízené šíře a vydat se do hloubky.
- Upřednostňujeme kvalitu před kvantitou, osvojení kompetencí před znalostí učiva, vlastní zájem před dodržením plánu.
CELISTVOST
- Spolupracujeme s lidmi, kteří svou osobností, životem a hodnotami dokážou inspirovat, ke spolupráci zveme muže i ženy.
- Vytváříme komunitu aktivních rodičů a širší rodiny, která je přirozenou součástí vzdělávacího procesu.
- Zaměřujeme se na:
- vzájemný respekt, důvěra, dobrovolnost, zodpovědnost,
- morální hodnoty,
- kompetence definované v Rámcovém vzdělávacím programu,
- celistvost (fyzickou, psychickou, duchovní sociální).
- Výuka prolíná pobyt uvnitř a venku, práci i hru, samotu a spolupráci, osobní hloubání a relaxaci. Vede k zodpovědnosti, k vědomé péči o své potřeby a respektu vůči potřebám druhých. Vybízí k zdolávání výzev. Usiluje o praktikování svobody v řádu.
SVOBODA V ŘÁDU
- Povinný je ranní kruh a kruh na konci dne. Děti si zde osvojují:
- plánovat a hodnotit svou práci,
- komunikovat, sdílet a obhájit své potřeby, naslouchat druhým, budovat svou empatii, úsudek,
- spoluvytvářet pravidla skupiny, strategie k řešení problém, diskutovat své návrhy k fungování skupiny,
- nést zodpovědnost.
- Pokud dítě nerespektuje pravidla, naráží na přirozené důsledky svého chování, které skupina průběžně diskutuje na společném kruhu. Jsou diskutovány také na pravidelných pedagogických poradách a v případě potřeby také v rámci spolupráce s rodinou.
- Pokud dítě nepracuje ve skupině, spolu s průvodcem vybírá práci, kterou bude realizovat doma a hotovou ji předloží v daném čase.
VĚDOMÉ TECHNOLOGIE
- Výše zmíněnými body mimo jiné cílíme na prevenci nadužívání technologií.
- Děti se vzdělávají v prostředí, které z nich jako skupiny činí podpůrnou skupinu.
- Poskytujeme odborné informace a konzultace rodinám, vedeme k vzájemné podpoře.
- Ve výuce realizujeme preventivní programy. Spolupráci jsme navázali s organizací KAM.
- Během výuky průvodce používá technologie cíleně k telefonování, k zachycení vzpomínky a dohledání informací, není-li to možné jinak.