
Jak pracujeme
každý den má své zaměření, své charakteristické metody či téma
V čem jsme jiní
Chceme vám umožnit si vybrat, plánovat a zohlednit potřeby svých dětí, proto každý den má své zaměření, své charakteristické metody či téma:
- anglická konverzace během dne, protože to je ta cesta jak si osvojit jazyk,
- lesní pedagogika obohacena o další pedagogické směry, protože každé dítě je jiné
(Franz Kett - příběh, vztahovost a téma týdne, Marie Montessori - samostatnost, práce a smysly, Milan Hejný - předmatematické hry).
Malina jako prostor si zakládá na spolupráci s lidmi z oboru a na rozmanité vzdělávací nabídce a to vše v kombinaci s respektem a vnitřní motivaci. Tuto naši charakteristiku chceme zachovat také pro Lesní mateřskou školu Malina. Vzniká tak možnost zohlednit potřeby svých dětí, vybrat si a plánovat. Během týdne zařazujeme rozmanité přístupy, metody či témata:
lesní pedagogika obohacena o další pedagogické směry, protože každé dítě je jiné
(Franz Kett - příběh, vztahovost a téma týdne; Marie Montessori - samostatnost, práce a smysly; Milan Hejný - předmatematické hry; Sfumato - metoda k splývavému čtení a psaní),anglická konverzace během dne, protože to je ta cesta jak si osvojit jazyk,
výpravy za přírodou a zvířaty (delší trasy po okolí).
Malina je prostor s křesťanskými hodnotami, proto vytváří lesní mateřskou školu bez slovanského roku, která ve svém vzdělávacím programu sleduje běh ročních období.
Na čem stavíme
HODNOTY
Spoluvytváření
Vědomá úcta a péče ke mně, k druhým, k prostředí. Komunikovat a rozumět.
Pomáhat si a být užitečný. Učit se od sebe navzájem a společně růst. Mít svobodu i zodpovědnost.
Společenství rodin a přátel.
Společenství různě starých dětí (věkově smíšená skupina).
Smysl a soulad
Smysluplná činnost z vlastního chtění.
Být v souladu sám se sebou.
Koloběh
Rytmus roku, měsíců, dní, každodennost i oslavy.
Pravidelnost, předvídatelnost, bezpečí, mít kořeny.
Zpomalit, dívat se smysly a divit se. Nádech i výdech.
Prostor pro mě, tak jak jsem. Prostor objevit každodenní bohatství, které už mám.
PRINCIPY
- Princip zaměření na smysly - skrze smysly ke smyslu.
- Princip celistvosti - metapotřeba, navzdory těžkému životu, radost ze života i učení.
- Princip zaměření na střed - harmonizovaný svět.
- Princip soustředění - hluboká práce ve skupině.
- Princip podílení se - mít svůj díl v díle, v aktivitě, svou přítomností.
- Princip dynamické rovnováhy - být obohacen, zakusit protipól.
- Princip oslovení a vyslovení - nádech i výdech, já i ty.
- Princip vztahovosti - jeli to možné, pak ve dvou či společně.
- Princip zkušenosti - prvním médiem nezprostředkovaný vjem.
- Princip opakovaného - rituál činností.
- Princip náhledu skutečností - nazírání smyslu jako umělec. (dle pedagogiky F. Ketta)